Homo Creatus

Projekt Homo Creatus to swoisty eksperyment. Do jego realizacji zaproszeni zostali wszyscy, którzy realizują się twórczo i są zainteresowani sztuką. Projekt rozpoczął się w 2016 roku od przygotowania strony internetowej i opracowania (opisania i podlinkowania do miejsc źródłowych) zbioru kilkunastu znaczących dzieł typu ready made wykonanych przez znanych artystów i artystki, następnie internauci zostali zaproszeni do zamieszczania na stronie swoich własnych prac. Hasłem przewodnim projektu było słynne zdanie Josepha Beusa „Każdy jest artystą”. Chcieliśmy stworzyć bazę prac, wirtualną galerię na egalitarnych zasadach, bez „kodu dostępu”, który segregowałby uczestników pod jakimkolwiek względem. Ważną częścią projektu była realizacja wystawy zgłoszonych prac, opartej na takich samych egalitarnych zasadach co projekt w internecie, wpisującej się w jedno z najważniejszych i najbardziej popularnych wydarzeń kulturalnych Lublina, jakim jest Noc Kultury przypadająca co roku na pierwszy weekend czerwca. Mając na uwadze wystawę, nie narzucaliśmy potencjalnym uczestnikom medium, środków artystycznych czy form, tak więc prace prezentowane w internecie jako zdjęcia, w rzeczywistości okazały się bardzo zróżnicowane. Dwutorowość projektu, jego realna i wirtualna odsłona, powodowały, że prace uczestników nabierały podwójnego statusu, co jest szczególnym wyzwaniem przy ich interpretacji. Wszystkie prace na stronie internetowej zostały najpierw zaprezentowane oczywiście jako zdjęcia, i w tym wymiarze powielony tu został schemat znany z mediów społecznościowych, gdzie ludzie oceniają obrazy i komunikują się ze sobą za ich pomocą. Moment wystawy ukazywał nową, niemożliwą do rozpoznania w Internecie, fizyczną stronę prac, i uruchamiał pewnego rodzaju grę z wirtualnością. Rzeczywistość często okazywała się zaskakująca, co wiedzą zwłaszcza ci, którzy odwiedzili zarówno stronę internetową Homo Creatus, jak wystawę. Rozmiar czy inne właściwości fizyczne: kolor, ciężar, materiał, jakość wykonania, a także forma prezentacji, rzuciły na wiele prac zupełnie nowe światło. Praca nad wystawą Homo Creatus była ciekawym doświadczeniem, przede wszystkim ze względów interpretacyjnych. Opisując pracę zamieszczoną w internecie, odnosimy się do zdjęcia na ekranie komputera, które można dokładnie obejrzeć, powiększyć lub pomniejszyć. Interpretując realną pracę, chociażby to była fotografia albo wydruk cyfrowy, mamy do czynienia z rzeczą, przedmiotem istniejącym w konkretnym kontekście przestrzeni wystawienniczej, a sytuację tę komplikują jeszcze specyficzne w swym charakterze prace oparte na czasie (performans), interwencje artystyczne czy instalacje. Charakterystyczną cechą Homo Creatus, ze względu za założenia projektu i jego charakter, była możliwość zachowania anonimowości, z której wielu autorów i autorek skorzystało i tylko część zdecydowała się na przesłanie dodatkowych informacji o sobie i swoich dziełach (są one dostępne na stronie internetowej Homo Creatus). Wiele prac podpisanych było więc jedynie tytułem oraz imieniem i nazwiskiem lub nickiem danej osoby. Z prac zgłoszonych przez uczestników, różniących się tak, jak różnią się od siebie osoby je nadsyłające, powstały ostatecznie dwie wystawy. Pierwsza edycja projektu HomoCreatus odbyła się w roku 2017, druga w 2018. Inaczej niż w Internecie, gdzie opublikowane zostały wszystkie nadesłane do nas prace, także ta, w przypadku której, nie padło ani imię, ani pseudonim autorki/ autora na wystawie zaprezentowaliśmy prace autorów i autorek, którzy odpowiedzieli na zaproszenie do wzięcia w nich udziału, wyrazili na to zgodę, a często także udzielili wskazówek co do sposobu prezentacji lub produkcji pracy. Część gotowych prac została zatem do nas przesłana, cześć została wyprodukowana na miejscu. Specyfikę obu wystaw określały oczywiście same prace, bardziej zróżnicowane pod względem medium w przypadku tej pierwszej, bardziej jednolite w przypadku drugiej, oraz specyfika przestrzeni, w której wystawy zostały zaprezentowane. Pierwsza edycja miała miejsce w postindustrialnych, surowych, niewyremontowanych przestrzeniach Browaru Perła w Lublinie, co nadawało wydarzeniu jednocześnie bardzo współczesny, a z drugiej squotowy klimat. W wystawie udział wzięło 14 osób: Marta Baron, Natalka Dovha, Paweł Marcinek, Julia Zabrocka, artyl, Alabarbara, Frugo 77, roma, Paulina Figura, Ja, Piotr, Evi, Piotr Zieniuk i Flora Nastaj.

Druga edycja odbyła się w sali kamienicy na Starym Mieście w Lublinie, gdzie warunki bardziej przypominały konwencjonalną białą przestrzeń współczesnych galerii sztuki. Zaprezentowaliśmy tam prace: Touandy, Kingi Radzkiej, Natalki Dovhy, Marka Ciostka, artyl, Wojciecha Kobusa, Evi, Ornackiej, Mateusza Chmielewskiego. Serdecznie dziękujemy wszystkim za udział w projekcie.

 

 

Projekt został zrealizowany dzięki wsparciu Miasta Lublin

Galeria